Wednesday, December 8, 2010

Cerpen ~ Cinta Amani #4

Selepas saja solat isyak Amani termenung sendirian, memikirkan soal kehidupan akan datang entah ada kalanya dia terasa sunyi sekali mungkinkah dia tidak berteman atau sebaliknya. Namun hatinya masih belum dibuka untuk mana-mana lelaki lagi kerna takut untuk menghadapi kegagalan sekali lagi. Bukan setakat itu sahaja luka yang lama itu masih belum sembuh sepenuhnya lagi. Sedalam mana pun luka ini, belum tentu penawarnya mujarab untuk kesakitan yang ditanggung oleh diri ini, biarlah ku serah kepada DIA yang maha mengetahui segala-galanya.
*  *  *  *
Pagi itu Aryan datang ke pejabat awal sekali, mujur tak ada lagi staff yang sampai ketika itu sempat lagi dia datang ke meja Amani dan meletakan sekotak coklat untuk gadis itu. Ingin benar dia melihat reaksi Amani apabila melihat kotak coklat tersebut, lalu Aryan berlalu dari meja Amani takut-takut akan ada orang melihat kelibatnya di situ.

Jam menunjukan jam 8.30 pagi kebanyakan pekerja telah masuk ke pejabat, Amani sedikit lewat pagi ni jalan begitu sesak sekali, mujurlah syarikat tempat dia bekerja tu memahami situasi semasa. Sebaik saja tiba di ruang meja kerja dia, Amani terpandang kepada kotak coklet di atas mejanya.
"Siapa pula yang buat lawak pagi-pagi ni?" Amani monolog sendiri.
"Kenapa ni?" sapa Farhana kebetulan lalu dihadapan meja Amani.
"Tahu siapa yang bagi?" Tanya Amani kepada Farhana.
"Tak.. tak ada nama pengirim ker?" jawab Farhana dan bertanya.
"Sebab tu aku tanya engkau cik Farhana" Balas Amani kepada Farhana.
"Secret admire ler tu" kata Farhana mengusik.
"Isk!! mana ada secret admire, buat lawak betul pepagi macam ni" balas Amani memuncungkan bibirnya.
"Alah dulu memang tak ada tapi sekarang ni dah ada cik Amani oii" tambah Farhana ketawa kecil.
"Hmm.. tak gentelman betul orang yang letak macam ni" balas Amani sambil melabuhkan badannya ke kerusi.
"Bukan tak gentelman cuma dia nak buat suprise kat engkau, terimalah hakikatnya" tambah Farhana lagi. Amani mati kutu hendak menjawab. Sementara itu Aryan yang memerhati dari jauh hanya tersenyum kecil melihat gelagat Amani.

Bersambung..

No comments:

Post a Comment