Thursday, December 30, 2010

Cerpen ~ Cinta Amani #5

Bicara saat ini aku merindu
Seraut wajahmu... oh! sayang ku
Ternyata hanya dulu indah bicara
Dan gurau tawamu di hatiku
Walau seiring sekata
Namun terpisah haluan berbeza antara kita
Kini aku sendiri sendiri lagi
Mengapa ku disiksa sebegini
Kau bagiku penawar duka
Bila ku berduka kau senantiasa
Bersamaku setiap waktu
Kasih ku kau pergi jauh dari sisi
Ku kehilangan mu tanpa ku sedari
Aku kini sebagai teman biasa
Namun ku doakan kebahagian dirimu
Sayangku...
Biar apa terjadi namun aku sendiri
Mengapa ku disiksa sebegini 

Aryan termenung sendiri ketika memerhati setiap helaian dokumen dihadapannya, padangan kosongnya itu seolah tiada bermakna, di fikirannya ketika ini memikirkan seorang gadis yang benar-benar mencuri hatinya. Ah!! kenapa dia bukan orang lain? monolog Aryan sendirian. Tiba-tiba pintu bilik pejabatnya di buka, hadir sebuah senyuman menjadi penawarnya ketika itu.
"En. Aryan.. ini ada dokumen yang perlu En. Aryan semak" kata Amani sambil menyerahkan dokumen tersebut kepada Aryan.
"Kenapa masuk tak ketuk pintu?" Tanya Aryan sedikit berkerut. Amani jadi serba salah sebelum masuk dia telah mengetuk pintu terlebih dahulu.
"Maafkan saya En. Aryan tapi saya da ketuk sebelum masuk tadi" jawab Amani sedikit ketar.
"Ye ker? mungkin saya tak dengar" balas Aryan melembutkan ayatnya.
"Kalau tak ada apa-apa, saya nak sambung buat kerja" kata Amani meminta diri dan Aryan hanya menganggukkan kepala tanda faham. Dia menolog sekali lagi.. biar betul ada bunyi ketukan pintu tadi atau aku mengelamun jauh?? fikiran Aryan celaru.

Tengah hari itu, Aryan keluar dari bilik pejabat nya menuju ke meja kerja Amani. Terdetik dihatinya utk mengajak Amani keluar makan tengah hari bersamanya.
"Amani awak dah lunch?" Sapa Aryan dan bertanya.
"Belum lagi, saya tengah siapkan draf kertas kerja Menara Berhad ni" jawab Amani tenang.
"Tinggalkan dulu, teman saya lunch tengah hari ni" balas Aryan mengajak Amani.
"Erm.. tak pe ker En. Aryan?" tanya Amani sedikit keberatan.
"Kenapa awak tak sudi ke atau awak takut?" jawab Aryan dan bertanya semula.
"Tak.. bukan macam tu cuma saya segan" balas Amani ketar.
"Jom lah saya belanja.. bukan senang nak dapat saya belanjar orang makan tengah hari" kata Aryan sedikit menujuk kepada Amani dan Amani akur dan menuruti kehendak Aryan.

Setiba saja mereka di sebuah restoran dan membuat pesanan Aryan memulakan bicara bersama Amani, mungkin ini caranya untuk mengetahui lebih rapat lagi tentang gadis itu.
"Amani awak sebelum ni awak belajar kat mana?" Tanya Aryan
"Saya belajar kat kolej swasta jer En. Aryan ambil jurusan Pengurusan Pentadbiran" jawab Amani jujur.
"Erm.. menarik course tu, so ini pengalaman pertama awak berkerja ker?" tanya Aryan lagi.
"Tak" jawab Amani sepatah.
"Tak?? Maksud awak sebelum ni pernah bekerja tempat lain?" tanya Aryan lagi, tetapi Amani hanya mendiamkan diri enggan untuk menjawab. Melihat situasi itu cepat-cepat Aryan mengambil tindakan.
"Sorry kalau saya tanya hal sedemikian pada awak" Aryan memohon maaf.
"Tak per" jawab Amani cuba mengawal perasaannya itu. Lalu makanan yang dipesan tiba di meja makan mereka berdua dan nikmati hidangan tersebut.

Bersambung..

No comments:

Post a Comment