Tuesday, December 7, 2010

Cerpen ~ Cinta Amani #3

Petang itu sebaik saja mesyuarat selesai, Aryan menarik nafas panjang sambil melihat ke arah Amani yang sentiasa nampak tenang.
"Semua kerja dah selesai.. Malam ni saya belanja awak dinner okey" kata Aryan kepada Amani dan Amani hanya tersenyum dan menganggukkan kepala tanda setuju. Bagi Aryan mengenali Amani adalah satu rahmat buat dirinya. Aryan Sentiasa tenang dan senang hati bila Amani berada disisinya.

Malam itu, seperti yang dijanjikan Aryan dan Amani makan malam bersama, Aryan merenung Amani di hadapannya, seolah pandangan itu tidak mahu dilepaskan, pelbagai soalan bermain difikirannya ketika itu. Ingin saja dia tanyakan satu persatu.
"Saya tengok awak ni nampak tenang saja, macam tak ada masalah" Aryan memulakan bicara mereka malam itu.
"Semua orang punya masalah En. Aryan, cuma dari diri kita sendiri saja nak handle macamana sebenarnya." Jawab Amani berhati-hati mengeluarkan kata-kata.
"Tapi awak ni lain, sentiasa tenang seolah tak ada masalah langsung" balas Aryan lagi.
"Kenapa En. Aryan cakap macam tu?" Tanya Amani sedikit hairan.
"Saya tengok awak sentiasa tenang bila hadapi masalah pun awak relax tak macam orang lain gelabah, kelam kabut" Jawab Aryan kepada Amani.
"Setiap perkara tu kita kena mulakan dengan doa, moga apa yang kita buat tu sentiasa diberkati En. Aryan" balas Amani tersenyum memandang Aryan. Senyuman itu sememangnya dinantikan oleh Aryan. Entah baginya senyuman Amani itu penawar segala dukanya itu.
"Awak tahu awak sentiasa buat saya rasa tenang Amani" luah Aryan rasa perasaannya itu kepada Amani. Amani tergamam seketika dengan kata-kata itu.

Bersambung..

No comments:

Post a Comment